November 2, 2011

Småföretagarens klagan

En av de viktigaste sakerna för oss är att ha nöjda och glada kunder – utan kunder skulle vi inte ha en anledning att göra fina tårtor! Vi försöker därför alltid göra det så lätt som möjligt att handla hos oss. Tyvärr måste vi ändå göra vissa saker vi gärna skulle slippa, då vissa helt enkelt har satt i system att inte betala för sig. Det känns väldigt tråkigt att behöva göra det besvärligt för alla våra snälla och ärliga kunder, men det är tyvärr nödvändigt.

Från början var vi väldigt snälla och godtrogna. Vi har dock tvingats anpassa oss till den brist på moral som vissa av våra medmänniskor lider av. Nedan följer några exempel (inte alla!) på vad vi har drabbats av under de senaste åren och vad vi tvingats införa som en konsekvens av dessa händelser.

Ett företag (en enskild firma) beställer tårtor för totalt ca 5 000 kr. Vi kontrollerar som vanligt att företaget finns och har en adress, samt att personen bakom företaget finns. Tårtorna hämtas och vi skickar en faktura. Ingen betalning. Vi skickar påminnelse och ringer, inget svar och ingen betalning. Vi kontaktar kronofogden och får då veta att personen i fråga har gjort så här mot ett stort antal mindre företag i Malmö och att han har skulder på flera hundra tusen kronor. Kronofogden råder oss att bara avskriva kravet, då vi aldrig kommer att få några pengar. Resultatet blev att vi nu inte fakturerar företag som inte är AB (eller våra grannar, eller är stamkunder, eller är på annat sätt välkända för oss).

Ett bilföretag (ett AB!) i Oxie beställer tårtor och kakor för 5 000 kr som avhämtas. Vi skickar en faktura, ingen betalning. Vi ringer till dem men chefen är aldrig inne och ingen annan vet något. Vi påminner, ingen betalning. Vi går till kronofogden, som sätter oss i kontakt med konkursförvaltaren (!). Det visar sig att ägarna visste att de skulle gå i konkurs, och att de då passade på att handla lite privat. På vår bekostnad. Kul, tack så mycket. Resultatet blev att vi nu bara fakturerar stora och välkända företag, våra grannar och andra som vi känner väl, små företag måste nu betala i förskott även om de är AB (som tidigare slipper dock de grannar m.fl. vi litar på).


En privatperson ringer och beställer en tårta till sina tvillingars ettårsdag. Hon är ute i god tid och precis som alla andra informeras hon om att man kan avbeställa tårtan fram tills en vecka innan (sedan blir det svårt, då dekorationer m.m. måste göras i flera steg). Tårtan hämtas aldrig, då vi ringer det mobilnummer som beställningen ringdes in från svarar någon som hävdar att hon heter något annat (när vi väl säger vem vi är och vem vi söker). Vi kan med numrets hjälp ta reda på adress till beställaren och skickar en faktura. Vi berättar också att tårtan är infrusen och kan hämtas ut om fakturan betalas (eller om betalning sker kontant vid avhämtningen). Inget hände och ingen betalning. Vi skickar en påminnelse där vi skriver att vi kommer att lämna över fakturan till kronofogden om hon inte betalar. Hon hör då plötsligt av sig och hävdar (med höjd röst) att hon aldrig beställt något hos oss. Det är någon annan som har ringt och utgett sig för att vara henne, och beställt tårta till hennes tvillingars födelsedag (med rätt namn och rätt datum!). Allvar? Tror hon verkligen att vi tror på detta? Inte för en sekund. Hon meddelar också att hon pratat med juristen på jobbet och fått besked om att så länge hon inte legitimerat sig så är hon aldrig betalningsskyldig. Vi kontrollerar detta med vår jurist och det är ju tyvärr alldeles sant. Så länge vi inte har en inspelning av beställningen är bevisläget för oss dåligt om vi väljer att ta detta till domstol. Det går inte att utom allt tvivel bevisa att det inte var någon annan som ringde och beställde i hennes namn. Att vi sedan känner igen hennes röst är ju subjektivt och inget som avgör i domstol. Vi tvingas avskriva fakturan och än en gång har ett rötägg slösat bort vår tid och tvingat oss att göra det svårare för andra att handla. Vi tvingades nu att överväga att inte ta emot telefonbeställningar utan förskottsbetalning, men beslutar att det vore djupt trist och att vi försöker lite till, då kunderna uppskattar att kunna beställa per telefon.

I förra veckan fick vi så vårt slutliga straff när det gäller detta. En pappa ringer på onsdagen och vill väldigt gärna ha en tårta till sonens 9-årsdag till helgen. Det är lite sent men vi brukar alltid försöka vara lite snälla med sådant. Vi förklara att det var extremt kort varsel, och vi kunde antingen använda en ätbar bild eller ett decoset med fotboll eller ishockey. Fotboll skulle det vara, och han lämnar hemtelefon, mobil och namn plus adress (vi har börjat med att kräva detta efter tidigare missöden). Ingen hämtar tårtan på fredagen som avtalat, när vi ringer svarar pojken själv, men vare sig mamma eller pappa vill prata utan luren läggs istället på. Vi lämnar meddelande på pappans mobil om att tårtan kan hämtas på lördagen istället. Ingen kommer. På lördagen ringer vi hemnumret igen, pojken svarar. Han säger att pappa inte är hemma, men när vi frågar om han ljuger springer han för att hämta pappa ändå. Sedan läggs luren på. Vi har ringt många gånger, både på mobilen och hemtelefon och lämnat en hel drös med meddelanden. Detta är himla trist och om fakturan inte betalas kommer vi att ta detta hela vägen, bara av ren princip. De pengar det kostar oss får det då kosta. Resultatet är att vi hädanefter tyvärr (det är jättetrist, det tycker vi också) måste kräva förskottsbetalning i samband med telefonbeställningar.

Till detta kunde vi nyligen lägga ett inbrott som kostade oss extremt mycket tid och 8 000 kr i självrisk, plus att vi skaffade larm för att undvika en upprepning (bytet blev vår kassaapparat med växelkassa på tusenkronor och tjejernas drickspengar på 400 kr – som de har samlat en längre tid, verkligen värt att slå sönder hela vår entrédörr för detta, tack så mycket). Dessutom hanterar vi ständigt en ström av mer eller mindre suspekta telefonförsäljare och regelbundet återkommande bluffakturor. Det känns ibland tungt och det är inte så lätt att vara positiv när man är småföretagare. Varför jobbar man 80 timmar i veckan till en lön som är långt lägre än de flesta? Kanske det hade varit lättare att bara lägga ner och gå på a-kassa istället? Eller ta ett vanligt jobb typ ”8 till 5”? Man kan ju baka tårtor olagligt hemma i sitt eget kök för svarta pengar som så många andra gör och faktiskt jobba mindre, samtidigt som man har mer pengar, fem veckors betald semester, sjukersättning, och, framförallt, så himla mycket mer tid. Tanken slår en med jämna mellanrum…

Dock, det finns ljuspunkter. Vi vill därför tacka alla våra positiva, snälla och trevliga kunder – ni som faktiskt är merparten av kundkretsen! Det är ni som gör att detta trots allt är kul och värt att hålla på med. Vi vill också be om ursäkt för att vi måste göra det svårare att beställa hos oss, men vi hoppas att ni har förståelse för detta. Och, nästa gång någon cool typ berättar på någon fest hur man kan lura till sig grejor gratis av småföretagare, sätt en fet tårta i plåten på honom eller henne och hälsa från oss…

8 comments:

  1. Jag är inte ett dugg förvånad, men blir väldigt ledsen över att höra att folk är så giriga och själviska! Varför i hela friden måste man göra så? Så dumt att ni inget kan göra heller! Man ska ju inte behöva skriva kontrakt för att kunna försäkra sig. Typiskt! Hoppas att det inte händer fler gånger!!! I så fall ska jag kasta en tårta i ansiktet på dem!

    ReplyDelete
  2. Det här är min största fasa nu när jag ska köra mitt företag på heltid. Jobbar just nu i princip heltid på mitt vanliga jobb och kör tårtor vid sidan om, fast på rätt väg med godkänt kök och vitt. From februari kommer jag dock att vara min egen helt och hållet.

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, man får onekligen ett och annat att tänka på...

    ReplyDelete
  3. Va tråkigt att höra om detta! Ni ska absolut ta betalt i förskott om det krävs! Och hela beloppet! Sen är det upp till kunden om dem hämtar tårtan eller inte huvudsaken är att ni får betalt för ert fina arbete ni lägger ner på era fantastiska tårtor. Hoppas verkligen att det inte händer mer och fortsätt med era underbara tårtor :) Vart ska jag annars beställa mina tårtor ;)?

    ReplyDelete
  4. Katastrof!!
    Det finns tyvärr människor här i världen som bara tänker på sig själv och sitt. Beklagar verkligen att ni råkat ut för så många skojare och ni har all rätt att göra så som ni gör nu! Men visst känns det tråkigt att inte kunna lita på sin medmänniska!

    Hoppas ni slipper råka ut för detta fler gånger!

    ReplyDelete
  5. Man blir tyvärr inte ett dugg förvånad, att vuxna människor kan bete sig som svin. Usch, att man inte skäms.. Jag blir så jädrans förbannad! Men en stor eloge till er som orkar fortsätta trots lite motgångar!

    ReplyDelete
  6. Det här var väldigt ledsamt att höra! Det är så tråkigt att man inte kan lita på att människor ska vara ärliga. Hoppas verkligen att ni får en bättre trygghet nu i och med era nya bestämmelser och att de fina och ärliga kunderna växer! :) Kram från mig

    ReplyDelete
  7. jag blir inte förvånad jag heller och jag tycker att ni ska ta betalt i förskott från alla utan undantag. De som verkligen vill ha sin tårta förstår säkert detta och betalar förskottet utan problem och tjat och då slipper ni sådana problem. Det låter jättetråkigt det du beskriver.

    ReplyDelete
  8. Det tråkiga är ju att det är relativt lite pengar det handlar om(speciellt i fallen med privatpersoner) jämfört med hur mycket extra arbete det blir. Det är ju mycket enklare att bara betala summan och "suck it up".

    Jag håller med om att förskottsbetalning är helt rimligt. Då ser man om personen är seriös eller inte.

    ReplyDelete