November 20, 2011

Hello Kitty steg-för-steg

Hello Kitty verkar vara omåttligt populär, fortfarande efter mer än 20 år!

I butiken har vi fått in formar där man inte behöver modellera för hand, utan man kan använda formen och det blir ju jättesnyggt och enkelt att göra. En stor fördel med formarna är att man kan börjar tillverka dekorationerna långt innan de behövs. Nedan visar jag hur man enkelt gör en Hello Kitty-figur med hjälp av en form.


För att använda formen för att göra Helly Kitty i sockerdeg behöver man: formen, modelleringspasta (sockerpasta + CMC) eller gumpaste, arbetsplatta, några olika modelleringsverktyg, rosa pastafärg, röd pastafärg, ätbart lim och pensel, Maizena duttepåse, svart livsmedelspenna och gul livsmedelspenna.

För att göra Kittyfiguren som jag har tänkt använder jag vit, rosa och ljusröd sockerdeg, och här nedan har jag färgat in degen.


När man använder silikonformar eller gjutformar måste man alltid komma ihåg att bygga figuren nerifrån och upp - att börja längst ner - och längst ner är Kittys rosett. Jag tar lite rosa pasta och trycker ner i rosetten med hjälp av ett litet verktyg (man kan ta vilket verktyg som helst som fungerar). Ta rätt mängd så att det inte blir för mycket (se bilden nedan). Jag tar också lite vit pasta och gör hennes arm med. Om man vill kan man dutta lätt med sin Maizenapåse innan man trycker in degen.


Nästa steg blir hennes klänning, fötter och svans. Jag trycker in lite vit pasta där fötterna och svansen skall vara, sedan tar jag det ätbara limmet och penslar lite på armen, foten och svansen. Man behöver ytterst lite lim - bara för att lätt fukta degen - använder man för mycket tar limmet för lång tid att bli klibbigt och sedan glider delarna isär när man vill ta ut figuren ur formen. Jag trycker sedan in lite ljusröd pasta där hennes klänning skall vara.


Jag penslar sedan lite lim på rosetten och klänningshalsen och trycker in vit deg för att forma hennes huvud.


Efter detta försökte jag stjälpa upp henne, men hon var väldigt osamarbetsvillig (jag hade glömt att dutta med Maizena!). Jag fick då pilla ut henne med en nål, men det gick bra ändå. Här nedan ser du att det blev lite kvar runt kanten som behöver antingen skäras bort.


Här nedan visar jag hur man målar i hennes morrhår med en svart panna. Nosen, ögonen och morrhåren är märkta i formen så det är tydligt var man skall måla - det behövs ingen gissningslek! Om du tittar noga på den översta bilden syns markeringarna där.


Här ser ni en färdig, ätbar Hello Kittyfigur bredvid formen, klar att använda som tårtdekoration eller på en cupcake!


Vi tillverkar sjukt många cupcakes varje vecka - båda enkla med frosting och strössel som säljes över disken, och mer bearbetade som har beställts till barnkalas och olika andra evenemang.

Jag är inte särskilt förtjust i att placera dekorationer direkt på en sprits med frosting - i mina ögon ser det slarvigt och plottrigt ut. Jag föredrar att limma fast dekorationen på en liten sockerpastaplatta, då läggs mer fokus på själva figuren.

Jag skall visa er hur man gör med den Hello Kitty-figur som jag gjorde i formen. Man behöver: arbetsplatta, liten kavel, ätbart lim och pensel, rund utstickare, flowerbase, glitter sparkles samt pensel och sockerpasta. Jag färgade in sockerpasta med samma färg som Kittys rosett.


Stryk lite flowerbase på arbetsplattan och kaveln - inte så att det syns, utan det skall knappt känns. Detta gör att degen släpper från plattan och kaveln och att inget klibbar fast! Kavla ut degen- inte för tunt - den ska vara ca 4 cm tjock. Skär ut en cirkel som är tillräckligt stor för att figuren ska få plats.


Stryk lite lim på baksidan av figuren och placera den på plats på sockerdegsplattan.


Om man vill kan placera lite ätbara glittersparkles på plattan runt henne. Det är en rolig detalj, och man behöver inte särskilt mycket för att det ska gnistra! Ta en torr, ganska buskig pensel och doppa den i sparklesburken, skaka sedan bort lite på en bit hushållspapper innan du duttar dit sparkles med penseln på plattan.


Et voilà! En finfin Hello Kitty-dekoration att pynta en cupcake med.


Hur man sedan gör med sina egna cupcakes är upp till var och en. Här nedan har jag bara brett på lite frosting och ställt plattan uppe på den. Om man vill kan man spritsa frostingen istället.


Hoppas ni har kul med denna steg-för-stegbeskrivning!

1 comment: