January 3, 2012

Recept: bread pudding and hard sauce

Vi har en massa överblivna lussekatter i frysen, så när sambon och jag blev bortbjudna till vänner på nyårsafton tog jag med denna efterrätt. Bread pudding är ett fantastiskt bra sätt att blir av med bröd som är lite för hårt eller gammalt att äta - fast inte mögligt bröd! Jag har aldrig gjort bread pudding på lussekatter förr, men den blev riktigt, riktigt smarrig! Jag rekommenderar att man använder ett fast bröd - inte ett fluffigt luftbröd.

BREAD PUDDING:

70 g russin
2 msk Grand Marnier

400 g lussekatter, tärnade

5 ägg
150 g strösocker

340 g mjölk
115 g grädde eller kaffegrädde
fröna från 1/2 urskrapade vaniljstång
nypa salt


Vi hade förskansat oss i stugan i Mellbystrand och hade ingen Grand Marnier här och jag hade inte heller lust att åka in till Laholm och köpa en flaska bara för 2 matskedar. Blodapelsiner har jag däremot alltid gott om på vintern, så jag rev skalet av en blodapelsin och pressade ur den. Jag lade russin, apelsinskalrasp och saften i en liten plastskål och ställde in i mikron i ett par omgånger tills det var riktigt varmt - nästan kokande.

Jag knäckte äggen i en bunke och vispade lite för hand - bara tillräckligt att blanda vitarna och gularna lite, la in sockret, saltet och vaniljstångsfröna och vispade lite mer (inte för kraftigt) tills sockret var nästan upplöst. Jag hällde sakta in mjölken och grädden och vispade samtidigt. Jag kan tänka mig att det skulle gå bra att använda bara mjölk istället för en blandning.

Smöra en ugnsform, ca 2 liter, och lägg brödtärningar i formen. Skeda russinen och vätskan över brödet - försök fördela så jämnt som möjligt.

Häll äggstanning över brödet och tryck ner brödet i mölken lite.

Låt stå i rumstemp ungefär en timme, eller förvara i kylen övernatt.

Sätt ugnen på ca 175 grader och grädda puddingen i 45-55 minuter.

Låt den stå och gosa till sig i ca tio minuter innan den serveras.

HARD SAUCE:

Hard sauce är en typiskt tillbehör som serveras ofta till plum pudding, bread pudding, Christmas pudding, fruitcake etc. Trots att den kallas för en sauce är den inte särskilt såsig - utan den är bredbar. När man skedar upp den på den varma bread puddingen börjar den smälta och bli riktigt gott tillsammans med puddingen. Detta är mitt recept - men det finns säkert lika många olika recept som det finns folk som lagar den. Då smöret är huvudingrediensen och den framträdande smaken ska man inte använda margarin, utan äkta smör.

250 g osaltat smör, rumstemperatur
250 g florsocker

pressad saft från en blodapelsin
4 msk brandy eller rom

Vispa smöret mjukt med en elvisp och tillsätt florsockret lite i taget. Skrapa ner bunken ett par gånger under vispningen. Tillsätt blodapelsinsaften och spriten och fortsätt vispa. Skrapa ner bunken ett par gånger under vispningen.

Hard sauce ska serveras vid rumstemp.


No comments:

Post a Comment