June 27, 2011

Jädrans, vad Maria är duktig!


För en sisådär 3-4 år sedan kom en liten söt tjej med sitt CV samt några tårtbilder i högsta hugg och sökte jobb hos mig. Hon hade glimten i ögat och ett härligt skratt, och det syns på bilderna på hennes alster att hon var kreativ och orädd att prova nya saker. Maria fick jobbet och flyttade ner till Malmö från Luleå (av alla möjliga ställen!), hittade lägenhet och allt det där, och började jobba. Hon har nu jobbat flera år hos mig, och det har varit riktigt rolig att följa hennes utveckling, båda som tårtmakare och på det personliga planet.

För att tag sedan blev Marias vänner förlovade, och Maria erbjöd sig att tillverka parets bröllopstårta som bröllopspresent. Då tårtan var en gåva sade jag till henne att hon borde få fria händer, och det fick hon. Hon velade fram och tillbaka, och fram och tillbaka, och åter fram och tillbaka angående tårtans utseende... ska det vara fjäll, skall det vara en sådan där sned & wonky, en klassisk vit......? När det gäller sockerkonst och tårtdekoration är möjligheterna så många att man blir ibland helt vindögd. Till slut blev det en tårta som skulle se ut som fjällen då brudgumman friade där uppe på någon fjällvandring.

Maria planerade hela tårtan, jag jag bakade alla bottnar och gjorde fyllningarna till henne. Hon stannade varje kväll efter jobbet för att lägga ihop och täcka och fixa till tårtan som hon ville ha den. Resultaten blev fantastiskt bra, som ni ser här. Maria fick med så många roliga detaljer, som stigar och kärr, buskar, lavar och en liten sjö, mossa och till och med en spång! Brudparsfiguren är två små ryggsäckar - med krona och slöja och höghatt!


Jag hoppas verkligen att brudparet uppskattade den här tårtan. Jag kan inte tänka mig att någon annan gäst hade lagt ner så mycket tid och energi (minst 18 timmar - INTE inklusive all grubbel) och kärlek på deras bröllopsgåva!

4 comments:

  1. Mycket snygg och vilken fantasi! Hatten av för Maria.

    ReplyDelete
  2. Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med dig Shelley!Så mycket jobb har nog ingen annan av gästerna lagt ner på sin bröllopspresent. BRA JOBBAT, Maria! Den var jätteläcker!

    ReplyDelete
  3. Gud vilken fin, den blev verkligen bra!! Kul med en annorlunda bröllopstårta mot allt det vita :)

    ReplyDelete
  4. Wow, vilken läcker och personlig bröllopstårta. Helt underbar!

    ReplyDelete